Klima aletinin tarihi insanlık denli eskidir. İlk insanoğlu vücut ısılarını koruyabilmek ve ferdî konfor bulmak ciğerin efsanevi derilerini kullanıyorlardı. Henüz sonraları Mısırlı hükümran sınıf, palmiye dallarıyla kendisini serinleten esirleri kullandı. Romalılar ise meşhur hamamlarında ventilasyon ve ısıtma sistemleri kullandılar. ılımlı çağlarda Leonardo Da Vinci, benzeyen bir arkadaşının evinin odalarını havalandırmak ciğerin su gücü ile çalışan bir fan yaptı. Havalandırma ve merkezi ısıtma sistemleri 19. yüzyılda çabucak vürutti. Fanlar, buhar kazanları, radyatörler icat edildi ve kullanılmaya çıbanlandı. 1844 senesinde U.S. Marine Hastanesi’ nin yöneticisi olan John Gorrie yeni soğutma makinasını tanıttı. Bu, dünyadaki ilk ticari soğutma ve havalandırma makinasıydı. Klima, ilk yetişkin kullanma meydanını 1920′ li senelerın başında tiyatrolarda buldu. 1925′ te New York’ taki ünlü Rivoli Tiyatrosu kapısına ” Her vakit 20 derecedir” ilanını asmıştı. Arkası sıra mağazalar, uçaklar ve otomobillere klima yerleştirildi. 1930 senesinde Du Pont şirketinden Thomas Midgley, Freon soğutucuyu vüruttirdi. Hızla devam eden fen vürutmeler sonucunda 1950′ li yıllardan itibaren split tip klima cihazları kullanılmaya çıbanlandı. İklimlendirme, havayı ısıtan, soğutan, temizleyen ve nemini kontrol eden bir süreçtir. Hasetmüzde insanoğlu, elan hafif ve bereketli yaşayabilmek ciğerin klima aletinı yeğleme etmektedir. Bir kaç yıl öncesine denli klima fazla olarak onaylama edilmekteydi. İnsanlar evlerinde veya kâryerlerinde sıcaktan bunalsalar dahi klimaya sağlam beğenme etmiyorlardı. Ancak aradan geçen birkaç yılda çok başkalık başüstüne. Daha çok klima sıfır kâryerlerinde kimse çalışmak istememektedir. Önce kâryerlerinde yaygın olarak kullanılmaya başlayan klimalar, son dönemlerde evlerin de elzem konfor aygıtı olmuşdolaşma. Son uygulayım bilimi ile vüruttirilen klimalara ısıtma özelliğinin de eklenmesi klimayı yalnızca yazın girenlemek ciğerin kullanılan bir aygıt olmaktan çıyaşlıp, kışın da ısınmak ciğerin yeğleme edilen aygıt yapmıştır. Klima kullanma alışkanlığı ülkemizde yeni vürutmeye çıbanlamıştır. Pazardaki ürün ve fiyat çeşitliliği karşıtsında tüketicilerimiz hüküm tevdi sürecinde berenarı karamsarlık yaşamaktadırlar. Bir konfor aracı olarak satın alınan klimaların, Türkiye’ nin iklim koşullarına ve klimatize yapılmak maksut mekana şık seçilmemiş olması, yeterli servis desteğinin sağlamlanamaması, selim montaj icraatının konstrüksiyonlmaması kadar nedenlerle maatteessüf tüketicimiz kıygın olmaktadır. Ekonomik ömrü ülkemiz koşullarında ortalama 10 yıl olan klima cihazlarının seçiminde, ilk satın alma maliyetinin yanında işletme sürecinde oluşabilecek maliyetler ile enerji maliyeti de dikkate alınmalıdır. Klima aygıtı satın alınmadan önce bu kriterler dikkate alınarak önemsiz bir sondaj konstrüksiyonlmalıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.